autor: Ronald Goldman PhD stát Massachusetts, USA
Ronald Goldman je vědecký výzkumník, pedagog a spisovatel a výkonný ředitel Židovského Circumcision Resoucre Center v Bostonu.
Počátek Ronova intaktivismu byl na začátku roku 1980, kdy neochotně na pozvání navštívil rituální obřízku neboli Bris. Svědčí o tom: "Dítě hrozně křičelo po více než 20 minut. Všem v místnosti to bylo nepříjemné. Několik z nás odešlo do kuchyně, ale pořád jsme slyšeli, jak křičí. Bylo to hrozné. Cítil jsem se, jakobych byl spolupachatelem trestného činu." Ron se poté rozhodl, že už se nikdy žádné rituální obřízky neúčastní a od té doby bojuje za to, aby toho byli chlapci uchráněni. Ron se od té doby zabývá hlavně psychologickými následky obřízky.
Z celosvětové perspektivy většina světa nepraktikuje obřízku, více než 70% celosvětové mužské populace není obřezáno. Většina obřezaných mužů jsou muslimové nebo židé. USA jsou jedinou z vyspělých zemí, kde je většina (60%) kojenců obřezávána z nenáboženských důvodů. (Ten článek je starší, nyní se zdá, že je to něco kolem 30%. Redakce PNVT). Z ostatních vyspělých zemí je obřezávána z nenáboženských důvodů pouze menšina chlapců v Austrálii a Kanadě. Tento článek se týká pouze americké praxe, protože USA mají nejvyšší míru nenáboženské obřízky a tak je tam z toho důvodu tato debata nejintenzivnější.
Diskuze o potřebnosti obřízky v anglicky mluvících zemích, kde je praktikována se zaměřuje na dlouhodobě převažující názory o jejich zdravotních přínosech. Konfliktní závěry, názory a pohledy, které jsou kolem obřízky spolu s tvrdohlavými postoji, jimiž se její zastánci a odpůrci vyznačují, svědčí o tom, že jsou ve hře hluboké psychologické faktory. Silným podnětem pro obřízku chlapců je fakt, že ta praxe přetrvává, i když ji žádná zdravostní organizace na světě nedoporučuje.
Otázky týkající se psychologické motivace pro obřízku a jejích dlouhodobých psychologických následků byly studovány pouze vzácně. Tento nedostatek studií o dlouhodobých následcích obřízky byl v lékařské literatuře zaznamenán už před 20 lety a od té doby se toho změnilo jen málo.
Bolest dítěte a behaviorální reakce na obřízku
Přikurtovaný a držený chlapec při obřízce - Tomé
Tomé - obřízka kojence
Aby bylo možno pochopit dlouhodobé psychologické následky obřízky, je důležité zkoumat její účinky na kojencích. Otázka bolesti dítěte je nejčastější otázkou při debatách o obřízce. Někteří lékaři stále věří tomu, co se psalo v dřívějších pracích, kdy se tvrdilo, že nervový systém dítěte není dostatečně vyvinutý na to, aby mohl vnímat bolest. Podle nedávného výzkumu je tato myšlenka jedním z "největších mýtů" mezi lékaři, pokud jde o vnímání bolesti u dítěte. Skutečnost, že děti nemohou vyvinout odpor a tak uniknout proceduře obřízky, usnadňuje to, že je jejich vnímání bolesti lehce popíráno. Někteří lékaři bagatelizují bolest dítěte při obřízce a snižují ji na pouhé "nepohodlí", srovnávají ji s bolestí při injekci, ačkoliv to bylo vyvráceno empirickým zkoumáním.
Jak prokázaly anatomické, neurologické, psychologické a behaviorální studie, je reakce u novorozenců na bolest podobná, ale mnohem silnější než je tomu u dospělých. Kojenci, kteří jsou obřezáni bez anestezie, což je mnohdy stále ještě běžnou praxí, trpí nejen silnými bolestmi, ale u nich také zvýšené riziko udušení a respiračních potíží. Bylo zjištěno zvýšení pulsu o 55 bazických bodů (55 tepů za minutu), což je 1,5 běžné hodnoty. Při obřízce stoupne hladina kortizolu (stresový hormon) v krvi na 3 - 4 krát vyšší hodnotu než před obřízkou. Obřízka byla nově popsána jako jedna z nejbolestivějších operací v dětské medicíně. Vědci tvrdí, že takovou úroveň bolesti by nedokázali vydržet starší pacienti. Použití dudlíku při obřízce utiší pláč ale normální reakci na bolest to neovlivní. Dítě může upadnout do stavu šoku a tak uniknout drtivé bolesti. (To se stává i dospělým při těžších zraněních, zlomeninou stehenní kosti počínaje. Redakce PNVT). Proto i v případě, že dítě nepláče, ukazují jiné tělesné signály, že trpí velkou bolestí.
Lékaři jsou názorově rozděleni ohledně používání umrtvení. Před polovinou osmdesátých let nebyla při obřezávání kojenců používána žádná anestezie, protože lékařská věda popírala, že ti kojenci cítí bolest. Tento názor změnilo mnoho lékařů, ale anestetikum (dle všeho jsou nejlepší lokální injekce), stále není mnohými podáváno. Jednak je to kvůli nedostatečné obeznámenosti s jeho použitím ale také kvůli víře, že to anestetikum je další riziko. I když vše naznačuje, že toto riziko je minimální, tak většina lékařů, kteří provádějí kojenecké obřízky ( V USA. Redakce PNVT) nepoužívá žádné anestetikum. Použije-li se anestetikum, tak to zmírní bolest pouze částečně a ne úplně a jeho účinek pomine dlouhou dobu před tím než odezní pooperační bolest, která někdy může trvat i několik týdnů.
Behaviorální změny u dětí v důsledku obřízky jsou velmi časté a mohou narušit vazbu matka - dítě při jeho kojení. Byla zaznamenána zvýšená podrážděnost, narušený spánek a změny v interakci mezi rodiči a dětmi po obřízce. Kanadští vědci zjistili, že když jsou očkováni obřezaní chlapci, tak je u nich do 6 měsíců zvýšená odezva na očkování a ti pak podstatně déle pláčou než neobřezaní chlapci nebo dívky. Autoři tvrdí, že obřízka může u dětí způsobit trvalé změny chování při reakci na bolest. Tato studie prokázala, že se po kojenecké obřízce struktura a funkce rozvíjejících se nervových drah natrvalo změní.
Reakce rodičů
Extrémní bolest při obřízce a změny v interakci mezi matkou a dítětem, které byly pozorovány po obřízce nastolují otázku, jaké jsou účinky obřízky na matku. Typická nemocniční obřízka je prováděna v samostatné místnosti bez přítomnosti rodičů. Proto ji vidělo jen málo rodičů. Naopak židovské rituální obřízky jsou prováděné v domě rodičů. Neexistují žádné studie o tom, jak tito rodiče reagují na pozorování obřízky svého syna. Osobní pohledy jsou rozdílné a mnoho svědků při tom projevuje silné emoce. Někteří rodiče litují toho, že nechali svého syna obřezat a říkají, že kdyby více věděli o obřízce před tím, než souhlasili s obřízkou svého syny, že by ho nikdy obřezat nenechali. Margaret Violová napsala ve svém dopisu jednomu časopisu následující komentář:
"Můj droboučký synek a já jsme spojili svá srdce. Pro to vše jsem pracovala, když jsem Josepha nosila ve svých útrobách, po narození byl vždy v mé blízkosti, když jsem se o něho starala a kojila jsem ho - ta obřízka byla otřesným porušením toho všeho. Několik dní po ní jsem plakala."
Melissa Morrisonová měla těžké časy 7 měsíců poté, co byla svědkem obřízky svého syna:
"Pozoruji, že jsem tím čím dál tím více a více uhranutá. Je to naprosto hrozné. Nevěděla jsem, jak hrozné to bude. Byla to nejděsivější věc, jakou jsem vždy udělala ve svém životě. Řekla jsem poté lékaři, který to provedl, že kdybych měla zbraň, tak bych ho za to zastřelila. Přísahám, že bych teď byla ve vězení, kdybych tehdy u sebe měla pistoli."
Jiné matky svědčily, že ten den, kdy viděli obřízku svého syna, byl "nejhorším dnem jejich života." Mnoho matek si po mnoho let stále jasně pamatuje obřízku svého syna. Miriam Pollacková (velmi známá židovská aktivistka proti obřízce. Redakce PNVT) řekla 15 let po té události:
"Křik mého dítěte se mi vryl do kostí a rozedíral mou duši" a dodala: "Jeho výkřiky zněly, jako by byl vražděn. Ztratila jsem mléko."
Miriam Pollacková, židovská žena, která píše články proti obřízce chlapečků
Jsou však rodiče, kteří přitom nevyjadřují žádné negativní reakce a to ze dvou možných důvodů. Za prvé. I když jsou emoce vyvolané obřízkou velmi bolestivé, tak jejich projevování není schvalováno komunitou a tak jsou ty emoce potlačeny. Za druhé, jak už to bylo popsáno výše. Mnohé děti upadnou při obřízce do traumatického šoku, nepláčou, a rodiče pak věří tomu, že ta obřízka není bolestivá.
Obřízka jako trauma
Dlouhodobé psychologické účinky
Motivace obřezávání
Co se rozumí pod pojmem kognitivní disonance?
Co nepasuje, tak se to upraví tak, aby to pasovalo.
Kognitivní disonance
Cognitions:
Disonance:
Konsonance:
Vznik kognitivní disonance:
Následky kognitivní disonance:
Příklad:
Náboženská obřízka
Kulturní názorové hodnoty a věda
Závěr
k